Onlangs verscheen er een artikel in “Out of home Shops” waar de de NLVVM in vermeld werd. 

Bezorgen meer dan scooter voor de deur

NIEUWVEEN – Maaltijdbezorging in foodservice gaat dit jaar uit zijn voegen barsten. Betere scooters, warmhoudtassen en bestelsystemen zijn voor ondernemers makkelijker bereikbaar dan ooit tevoren. Steeds meer partijen kunnen daardoor kwaliteit leveren aan de voordeur. De markt professionaliseert zodanig dat enkel een scooter voor de deur niet meer volstaat.

Bezorgen is allang niet meer voorbehouden aan de traditionele pizzeria, weet voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVvM) Martijn Jansen. “Je ziet steeds meer partijen instappen. Sumo deed in eerste instantie enkel all-you-can-eat-sushi, maar bezorgt nu ook. En Shabu Shabu opent nu aparte Shabu to-go-vestigingen.” Onlangs sloot ook Febo zich aan bij de NLVvM. Bij dezelfde vereniging zitten ook New York Pizza, Spare Rib Express, Taco Mundo, Domino’s en de Bezorgbeer, waarvan Jansen directeur is. Het doel van de vereniging is verdere professionalisering van de branche door bijvoorbeeld meer elektrisch vervoer en elektronisch betalen te stimuleren. Die professionalisering maakt de markt nu in versneld tempo door, ziet Jansen. Onder andere door de groeiende markt van elektrische scooters, betere warmhoudtassen en bezorgtechnieken voor specifieke ‘moeilijkere’ producten zoals friet. Startende bedrijven moeten zich beseffen dat ze meer moet doen dan twee scooters voor de deur zetten, willen ze zich staande houden in de concurrentie met grotere bezorgformules.

Expert in e-commerce Jorij Abraham, actief voor Thuiswinkel.org, ziet de bezorgmarkt ook groeien. Zowel bovenaan met luxe versbezorgers als Marley Spoon als meer prijscompetitieve spelers onderaan, merkt Abraham. “Er ontstaan steeds meer fabriekjes die puur gericht zijn op uitleveren en niet op direct contact met de klant. Ze zijn bijvoorbeeld gevestigd in een loods en werken via een platform als Thuisbezorgd.nl.” Het zou Abraham niet verbazen als de markt verdeeld wordt door aan de ene kant dit prijssegment en aan de andere kant restaurants die excelleren in service en kwaliteit, geleverd aan huis. Het midden valt eruit, weet Abraham uit andere branches zoals uit webretail.

Er gebeurt onvoorstelbaar veel in de bezorgmarkt, vindt directeur van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) Jan-Willem Grievink. Lang niet alle initiatieven zijn duidelijk in beeld. Nieuwe spelers komen immers soms uit onverwachte hoek, zoals de warme bakker die steeds vaker aan huis levert, weet Grievink. “Die neemt niet alleen warm brood, maar ook belegde broodjes mee”, zegt Grievink. Cafetaria’s kunnen door de continu ontwikkelende technieken ook op steeds grotere schaal friet en snacks naar de klant toe brengen.