2 februari 2020
Sinds de komst van de elektrische bezorgfiets hebben veel Nederlandse jongeren onder de 16 jaar een bijbaan als maaltijdbezorger. In nieuwsberichten deze week uit de arbeidsinspectie haar zorgen over de risico’s die maaltijden bezorgen voor jongeren onder de 16 jaar met zich mee brengt. De arbeidsinspectie pleit voor een verbod op maaltijden bezorgen voor deze leeftijdsgroep. De Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVVM) is het hier niet mee eens en reageert op dit voorstel. Voorzitter Martijn Jansen: “We snappen dat je ergens een lijn moet trekken, maar of dit de oplossing is en het verschil gaat maken trekken wij sterk in twijfel. Er moet niet worden gefocust op leeftijd, maar op veilige arbeidsvoorwaarden.”

Veiligheid op nummer één
Hoewel de arbeidsinspectie claimt dat werkgevers veel druk uitoefenen op jongeren om maaltijden op tijd te bezorgen, hanteren leden van de NLVVM geen stuk-, maar uurloon. Tijdwinst wordt gemaakt in de keuken en niet op de weg. Ook fietsen jongeren onder de 16 jaar niet met geld op zak. Er is volgens de NLVVM dus geen sprake van haast in het verkeer of gevaar voor overvallen tijdens het bezorgen van maaltijden. “We nemen de veiligheid van onze werknemers erg serieus: ook van onze jongere werknemers. Het zijn juist vaak jongeren die dolgraag willen werken om te sparen voor leuke spullen of een vakantie. Als jongeren niet bij ons kunnen werken, gaan ze wel naar een ander bedrijf dat veiligheid misschien wel wat minder serieus neemt. Waar de arbeidsinspectie zich focust op beren op de weg, zien we liever dat de arbeidstijdenwet herzien wordt. Er moet geen sprake zijn van een leeftijdsgrens, maar keurmerken voor bezorgrestaurants.”

Geen leeftijdsgrens, maar keurmerk
De NLVVM is momenteel in gesprek met Veilig Verkeer Nederland en de gemeente Rotterdam over keurmerken voor bezorgrestaurants. Daarbij gaat het onder meer over veilige vervoersmiddelen, vervoersonderhoud, strakke trainingen en verzekeringen. Ook is de NLVVM bezig met het creëren van een trainingsapp voor maaltijdbezorgers, waar veiligheid binnen het verkeer centraal staat. “We hebben met Veilig Verkeer Nederland een test gedaan met trainingen op locatie, maar het verloop is hoog en je kunt niet iedere keer al die vestigingen langs. Digitaal is veel effectiever.” Als de hele branche het keurmerk bemachtigt én de digitale trainingen als arbeidsvoorwaarde hanteert, kunnen jongeren (ook onder de 16 jaar) volgens de NLVVM op een leuke én veilige manier een zakcentje bijverdienen.