24 september 2020
Als het aan de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers ligt, mag de inzet en de maatschappelijke taak van maaltijdbezorgers dit jaar extra worden geprezen.

Sinds het begin van de coronacrisis is het aantal maaltijdbezorgingen met maar liefst 30 procent gestegen. Nooit eerder werden er zoveel bestellingen gedaan en nooit eerder meldden zoveel werkzoekenden zich aan als maaltijdbezorger. In tijden van crisis bezorgden maaltijdbezorgers door heel Nederland – met alle coronamaatregelen van dien – maaltijden aan de deuren. Als het aan de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers ligt, mag de inzet en de maatschappelijke taak van maaltijdbezorgers dit jaar dan ook extra worden geprezen. Normaliter bezorgen maaltijdbezorgers ons een feestje, vandaag worden de rollen omgedraaid. De NLVVM roept iedereen op om de maaltijdbezorger aan de deur een feestje te bezorgen met slingers, ballonnen en confetti.Veranderingen maaltijdbezorging.


Het afgelopen halfjaar was voor eenieder een vreemde tijd die veel veranderingen met zich meebracht. Eén daarvan was het wegvallen van een bezoek aan de horeca dat werd ingeruild voor een maaltijd thuis of in de buitenlucht. Maaltijdbezorgers hebben zich harder dan ooit ingezet om klanten een smakelijk feestje te bezorgen. Om de gezondheid van klanten te waarborgen, houden bezorgers afstand tijdens de bezorging, desinfecteren zij de handen voor vertrek en vinden betalingen online of contactloos plaats. Maaltijdbezorger Ayoub (17) vertelt: “Het was wel even omschakelen in het begin van de coronacrisis. We moesten een krat meenemen om de bestelling op te plaatsen, zodat klanten de maaltijden zelf konden pakken. Dat was wel gek.” Tiffany (26) vertelt: “Afstand houden voelde heel onnatuurlijk, maar klanten waren achteraf wel extra blij met de bestelling. Nu is het inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Fooi wordt tegenwoordig zelfs online gegeven!‘’

Veranderingen maaltijdbezorging
Het afgelopen halfjaar was voor eenieder een vreemde tijd die veel veranderingen met zich meebracht. Eén daarvan was het wegvallen van een bezoek aan de horeca dat werd ingeruild voor een maaltijd thuis of in de buitenlucht. Maaltijdbezorgers hebben zich harder dan ooit ingezet om klanten een smakelijk feestje te bezorgen. Om de gezondheid van klanten te waarborgen, houden bezorgers afstand tijdens de bezorging, desinfecteren zij de handen voor vertrek en vinden betalingen online of contactloos plaats. Maaltijdbezorger Ayoub (17) vertelt: “Het was wel even omschakelen in het begin van de coronacrisis. We moesten een krat meenemen om de bestelling op te plaatsen, zodat klanten de maaltijden zelf konden pakken. Dat was wel gek.” Tiffany (26) vertelt: “Afstand houden voelde heel onnatuurlijk, maar klanten waren achteraf wel extra blij met de bestelling. Nu is het inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Fooi wordt tegenwoordig zelfs online gegeven!‘’

Dag van de Maaltijdbezorger 2020: wij bezorgen jou een feestje
Op donderdag 24 september staan we stil bij de vierde editie van de Dag van de Maaltijdbezorger, het landelijk initiatief van de NLVVM. Op deze dag wordt op nationaal niveau extra aandacht gevraagd voor maaltijdbezorgers die in allerlei (weers)omstandigheden maaltijden bezorgen. Het afgelopen half jaar is sterk naar voren gekomen dat het werk van maaltijdbezorgers alsmaar belangrijker wordt en zelfs een toenemend maatschappelijk belang vormt. De NLVVM roept heel Nederland dan ook op om maaltijdbezorgers een feestje te bezorgen aan de deuren.