Snackkoerier interviewde voorzitter van de NLVVM over het professionaliseren van de maaltijdbezorging.
Maaltijdbezorging is booming business, maar de branche zelf is nog niet strak georganiseerd. NLVVM wil daar verandering in brengen. ‘Iedereen heeft last van cowboys in de markt’, zegt voorzitter Martijn Jansen.
De oprichting van de Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers is sinds november 2014 een feit. Domino’s Pizza, New York Pizza, De Beren bezorgrestaurants en Taco Mundo namen het voortouw bij de oprichting van de vereniging. De reden? De belangrijkste doelstelling van de vereniging is het behartigen van de belangen van bedrijven werkzaam in de branche. Inmiddels bestaat de NLVVM uit meerdere partijen dan alleen de oprichters. Febo, SushiPoint en Johnny’s Burger Company zijn ook lid. De acht prominente bezorgketens vertegenwoordigen meer dan 500 vestigingen en 10.000 werknemers werkzaam in de maaltijdbezorgbranche. Het maakt duidelijk dat maaltijdbezorging een segment van formaat is binnen de fastservicesector en een steeds dominantere plek inneemt. Een gemiddelde fastserviceformule realiseert inmiddels een groot deel van de omzet via bezorging. Het verklaart ook de enorme belangstelling die de Nederlandse Vereniging Van Maaltijdbezorgers ten deel valt. ‘Iedereen wil met ons om de tafel’, zegt voorzitter Martijn Jansen.
Maar jullie zijn selectief. Waarom?
‘Niemand in onze vereniging zit om werk verlegen. Dus geen ellenlange vergaderingen, to the point. We richten ons op de formules met minimaal tien vestigingen. We treden wel op voor de kleinere formules, maar voor je het weet, is het weer een soort vergaderstructuur. We willen slagvaardig zijn en blijven.’
Wat is de reden dat er (nog) geen cafetariaformule lid is?
‘De oprichters zijn allemaal bedrijven die zijn ontstaan uit bezorging, en bezorging als core business hebben. Bij cafetariaformules is dat anders, die doen bezorging erbij. Maar dat betekent niet dat we cafetariaformules uitsluiten, integendeel. Als zesde lid trad Febo vorig jaar toe, dat met succes de bezorging heeft geïntroduceerd. Ook zijn er gesprekken geweest met FFC.’
Maar dat liep uiteindelijk op niets uit…
‘Klopt. Ze zijn wel een keer aangeschoven bij een meeting, maar zijn geen lid geworden. Op dat moment was men van mening dat er geen meerwaarde was voor FFC. Dat is prima wat ons betreft, maar wellicht verandert die mening in de toekomst.’
Jullie vergaderen eenmaal in de drie maanden. Wat bespreken jullie dan?
‘Het zijn de overkoepelende, gemeenschappelijke zaken die ons verbinden. Iedereen heeft te maken met een tekort aan koeriers. Iedereen heeft te maken met transactiekosten voor iDeal. En iedereen heeft last van de cowboys in de markt die het niet zo nauw nemen met de regels, en bijvoorbeeld als gekken door de stad scheuren met hun scooter of auto. Dat straalt af op de hele bezorgmarkt. Wij willen die markt professionaliseren.’
Wat is de oplossing voor dat laatste?
‘Veel mensen hebben toch een brutale pizzakoerier op een rammelend en beschadigd brommertje voor ogen bij maaltijdbezorging. Daarom zetten we in op elektrische vervoermiddelen en kopen wij bijvoorbeeld gezamenlijk elektrische fietsen in. Het vormt, naast een betere uitstraling, ook onderdeel van het maatschappelijk verantwoord ondernemen waaraan deze maaltijdbezorgers hun steentje willen bijdragen.
Zijn er voldoende koeriers?
‘Dat is best een uitdaging. Jongeren gaan niet meer zo snel voor een bromfietscertificaat, ze kiezen eerder voor autorijlessen. Je mag tegenwoordig namelijk al vanaf je 17e praktijkexamen doen. Ben je geslaagd dan mag je ook autorijden. Dat spreekt toch meer tot de verbeelding bij jongeren.’
Maar bieden jullie hen wel voldoende potentieel?
‘Dat vind ik wel. Bij De Beren hebben we verschillende franchisenemers die zijn gestart als koerier en nu een eigen vestiging hebben.’
Er zijn bedrijven die koeriers in loondienst vervangen door zelfstandigen. Wat vinden jullie daarvan?
‘De koeriers van onze leden zijn in loondienst, en wij vinden zelfs dat er een cao moet komen voor maaltijdbezorgers. Nu is er geen eenduidigheid; de ene hanteert de horeca cao, de andere de cao van de transportsector en weer een ander hanteert helemaal geen cao. In die cao regelen we de arbeidsvoorwaarden en het pensioen van de koeriers. Maar ook moeten er regels zijn voor wat wij bijvoorbeeld doen bij extreem slecht weer. Nu stuurt locatie A van formule B de koerier wel de weg op en locatie C van formule D niet.’
Wordt het een eigen cao of haken jullie aan bij een bestaande cao?
‘Dat laatste heeft onze voorkeur. Wij zijn dan ook in gesprek met Koninklijke Horeca Nederland om te kijken of zij hierin iets voor ons kunnen betekenen.’
Wat brengt een NLVVM-lidmaatschap de bedrijven?
‘Een van de speerpunten is het verbeteren van de uitstraling van de branche. En uiteraard zijn er schaalvoordelen te realiseren bij de inkoop van afvalverwerking, verzekeringen, nutsvoorzieningen, contributies, afdrachten en transactieverwerking. De leden hoeven hier overigens niet verplicht aan deel te nemen, en soms kan dat ook niet. De meeste formules zijn franchiseformules, waarbij franchisenemers ook individueel afspraken hebben gemaakt met partijen. Daar kunnen en willen ze niet altijd vanaf. Verder leren we veel van elkaar. Wij zaten als De Beren altijd op B- of C-locaties, maar zoeken steeds vaker A-locaties op. Zo worden onze franchisenemers bij nieuwe openingen verplicht om op zoek te gaan naar een zichtlocatie. New York Pizza en Domino’s zitten al veel langer op dat spoor, dat is heel leerzaam voor ons om daar met elkaar over te sparren.’
Jullie trekken ook gezamenlijk op tegen de machtspositie van Thuisbezorgd.nl. Hoe staat het daarmee?
‘We zijn hiervoor in samenwerking met KHN in overleg met onder meer verschillende Tweede Kamerleden. De afspraak is onder meer gemaakt om de ‘pizza-actie tegen het machtsmisbruik van online platforms’, die KHN op 21 december 2017 organiseerde, een vervolg te geven. Tweede Kamerleden kregen toen een imcomplete pizza overhandigd. De missende slice staat symbool voor het deel dat de internationale, vaak beursgenoteerde marktpartijen al hebben ‘opgegeten’. Met deze actie vroegen we de politiek om wetgeving, waardoor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers ontstaat. En dat heeft effect gehad. De Tweede Kamer wil dat het kabinet onderzoekt of de laagsteprijsgarantie, die online platforms als Thuisbezorgd.nl eisen, de markt te veel verstoort. Wij zien het onderzoek dat het kabinet nu laat doen als een grote steun in de rug voor veel horecaondernemers en een belangrijke stap in de richting van een eerlijkere bezorgmarkt.’