In de decembereditie van Franchise plus stond een interview met Martijn Jansen, voorzitter van de NLVVM.De bezorging van eten is groeiende in een wereld waar het gemak een steeds belangrijker plek inneemt in de levens van de consument.
De grootste maaltijdbezorgers van Nederland bundelden hun krachten en richtten de Nederlandse Vereniging van Maaltijdbezorgers (NLVvM) op. Doel is om de branche verder te professionaliseren en de kwaliteit te verbeteren. Af van het imago van de sjofele pizzakoerier.
De branchevereniging werd op 12 november 2014 opgericht. Daarvoor was er al regelmatig contact tussen ‘de grote vijf’ die het voortouw namen, vertelt Martijn Jansen van de Bezorgbeer. “Toen zijn we een keer echt in overleg gegaan om te zien hoe we onze krachten en kennis konden bundelen.” En zo besloot hij samen met Domino’s Pizza, New York Pizza, Spare Rib Express en Taco Mundo tot de oprichting van de vereniging. Een van de speerpunten is het verbeteren van de uitstraling van de branche. Want veel mensen hebben toch een ongeleide pizzakoerier op een gammel brommertje voor ogen bij maaltijdbezorging. De branchevereniging zet in op elektrische vervoermiddelen en heeft al gezamenlijk elektrische fietsen ingekocht. Het vormt naast een betere uitstraling ook onderdeel van het maatschappelijk verantwoord ondernemen waaraan deze maaltijdbezorgers hun steentje willen bijdragen. En uiteraard is er een kostenvoordeel door het gezamenlijk inkopen, daar doet Jansen niet schimmig over. Diezelfde schaalvoordelen liggen in het verschiet bij de inkoop van afvalverwerking, verzekeringen, nutsvoorzieningen, contributies, afdrachten en transactieverwerking. “We willen van het contante geld af”, zegt hij over dat laatste punt. “Dat moet voor aanbieders van transactieverwerking toch ook interessant zijn.”
Minimaal tien vestigingen
Als zesde lid trad FEBO onlangs toe, dat recent met succes de bezorging introduceerde. Ook Kwalitaria heeft al interesse getoond. Heel veel groter moet de vereniging ook weer niet worden, stelt Jansen. “We richten ons op de formules met minimaal tien vestigingen. We treden wel op voor de kleintjes, maar voor je het weet is het weer een soort vergaderstructuur. We willen slagvaardig blijven. Met een klein groepje is het behapbaar en is iedereen beslissingsbevoegd.” Daarnaast zijn de leden ook echte bezorgbedrijven, voor wie het de kernactiviteit is. Ze vertegenwoordigen bijna 350 vestigingen, meer dan 7.000 medewerkers bij de aangesloten franchisenemers, en meer dan 2.500 scooters en andere vervoersmiddelen. “De leden snappen het kunstje van maaltijdbezorging. Ze hebben veel tijd en geld in onderzoek naar bijvoorbeeld verpakkingen en bezorgafstanden geïnvesteerd. Het is ook echt een aparte tak van sport.” En daarmee maakt hij onderscheid tussen alle horecazaken die via de alom verschijnende bezorgsites eten thuis bezorgen. “Wij gaan met hun een gezonde strijd aan door verder te professionaliseren. Met een opgeleide en vriendelijke koerier die goed verpakt eten warm bij de klant thuisbrengt, op zijn elektrische vervoermiddel.”
Steeds hogere verwachtingen
Ze vergaderen niet alleen eenmaal per twee maanden maar doen ook leuke dingen samen. Zoals het uitje naar de speciale take away beurs in Londen. Daar concludeerden ze dat Nederland, ondanks de jaarlijkse groei van de branche van circa 15 procent, wel achterloopt in vergelijking met veel andere westerse landen. Hier moeten ze het doen met de Horecava, waar de maaltijdbezorgers slechts een van de vele groepen exposanten zijn. Andere doelen van de vereniging zijn harmonisering van overheidsregelgeving, het organiseren van opleidingen en het introduceren van een keurmerk voor de leden van de vereniging. Best opmerkelijk, zo’n gezamenlijk initiatief van bedrijven die elkaars concurrenten zijn? “Nee hoor”, zegt Martijn Jansen. “Je kunt dit prima samen doen, zonder dat je je eigen zaak schaadt. Sommige dingen bespreken we uiteraard niet, zoals marketing en acties. We houden het ook branchebreed en gaan niet over pizzabolletjes of spare ribs praten.” Er zit volop muziek in de thuisbezorgmarkt, weet hij. “De consumenten kiezen steeds meer voor gemak waarbij de prijs ook belangrijk blijft.” Daarnaast ziet hij een trend van steeds hogere verwachtingen. “De mensen hebben minder geduld en willen meer gemak en meer keuzes, zoals gezonde ingrediënten.” Vooral de bedrijvenmarkt vraagt hiernaar. Maar ook de vettere hap op zaterdag- of zondagavond voor bij de televisie, blijft een groeimarkt. ‘Guilty pleasure’ heet dit segment in vaktermen.